De vraag naar serviceappartementen is de afgelopen jaren flink teruggelopen. Dit komt mede doordat bewoners van serviceflats standaard voor bepaalde diensten betalen, ongeacht of ze er gebruik van maken. Bijvoorbeeld voor maaltijden, de nabijheid van een winkel of 24-uurs bewaking. Vaak willen (potentiële) bewoners alleen nog maar voor services betalen, als ze die ook echt nodig hebben.

De leegstand die ontstaat door de teruggelopen vraag heeft consequenties voor de huidige bewoners van de serviceflats: de leefbaarheid van het complex wordt minder en de appartementen worden minder goed verkoopbaar. Ook voor een gemeente betekent dit vroeg of laat een leefbaarheidsvraagstuk. Het is aantrekkelijker dat de complexen ‘in de markt blijven.’

En die kansen zijn er. Door vergrijzing stijgt de totale zorgbehoefte van ouderen maar die zorg moet en kan op een nieuwe manier worden geboden. De sleutel is: scheiden van wonen en zorg, in combinatie met 24-uurs beschikbaarheid van zorg die het liefst zo min mogelijk zichtbaar aanwezig is. En de serviceflats zijn de ideale plaats om dit principe in te voeren.

TimesLab Onderzoek & Innovatie voert begin 2014 samen met Platform 31 een verkennend onderzoek uit naar succesvolle transformatie strategieën van serviceflats. Wilt u meer weten over dit onderzoek dan kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..